Beoordelingen Het Land van Niks
“Een algemene, tijdloze musical en vlot geschreven met dosis humor.”
Loes van Dijk-Teekman, Het Kompas, Nieuwleuse
“Een heerlijke musical met veel humor en ruimte voor eigen inbreng. Eindelijk geen doorsnee verhaal maar een modern sprookje met een twist! Echt een aanrader.”
M. Hoogendoorn, De Hoeksteen, Enkhuizen
“Beste en mooiste musical tot nu toe!”
Anke Koldijk, Burgemeester Thalenschool, Akkrum
“Veel beter bij de kinderen passend, ‘los’. Veel leuke reacties van ouders.”
Wand, BS Dr Albert Schweitzer, Hoensbroek
“Leuke liedjes, veel tussenmuziekjes/geluiden voor extra spanning.”
L. van van Santen, OBS de Pendinghe
“Swingende verschillende liedjes, grappig en bijzonder verhaal.”
Edward Zoutewelle, Margrietschool, Zwijndrecht
“Het decor was makkelijk, maar mooi.”
Kranendonk, St. Albertusschool, Spaarndam
“Erg goede liedjes –wisselende stijlen-. goed te doen voor kleinere groepen en niet alleen voor groep 8.”
Hannah de Vos-Beckers, Aventurijn, Loenen
“Ik heb al veel musicals gedaan. Deze was de leukste sinds jaren.”
Wilma v/d/ Noll, OMS Griffensteyn, Zeist
“De kinderen hebben enorm genoten van de musical. De grapjes en het verhaal op zich sloten prima aan. Het valt mij alleen wel op dat er vaak in musicals gebruik wordt gemaakt van twee mensen die verliefd op elkaar worden. Dit item hoeft er wat mij betreft niet echt in.”
Henny Pieters, groepsleerkracht De Hoeve, Hoevelaken
“Kinderen, ouders en collega’s zijn enthousiast. Jullie hebben een goede formule gevonden. Ga zo door!”
Lilian Rietveld, ’t Kockenest, Kockengen
“De musical onderscheidt zich in fantasie, leuk verhaal, humor voor iedereen, leuke muziek.”
Esther van Dokkum, Valkenburgschool, Heemstede
“Het verhaal was goed te volgen en het was goed in te studeren. In vergelijking met eerder musicals was het makkelijker.”
Jackeline Everaers, Mgr. Bekkerschool, Delft
“Prachtige musical met en prima verhaal. De musical kun je zo uitvoeren, maar ook als basis gebruiken voor een avondvullend programma. Dit heb ik bij ons op school gedaan.”
Wim van Beek, , OBS de Arendshorst, Ermelo
“Hoewel de musical moeilijk op gang kwam en in eerste instantie ook gewoon saai leek werd het uiteindelijk een succes. Het verhaal sprak de kinderen erg aan. Wat jammer is dat er niet echt een choreografie voor de liedjes bij zit waardoor er veel tijd gaat zitten in het bedenken van bewegingen om te voorkomen dat het te statisch wordt. Maar er stond uiteindelijk een leuke en vrolijke musical.” (26 spelers)
Angelique Krams, leerkracht Obs de Overhaal, Krommenie
“We hebben de musical met de leerkrachten opgevoerd. De gehele musical: mag korter. Verhaal: Heel leuk. Liedjes: super.”
Helma Gastel, leerkracht De Keerkring, Woerden
“Leuke, simpele, musical. Goed te behappen voor een kleine groep en naar mijn mening ook heel goed te doen met een iets jongere groep. De verhouding gróte tekstrollen en kleine tekstrollen vind ik niet goed. Een paar échte grote rollen en dan heel veel kleine rollen. Verder hebben jullie écht altijd hele leuke en afwisselende muziek. Fijn ook dat de tussenmuziekjes meegeleverd worden.” (14 spelers)
Hanneke Janissen, vakleerkracht muziek BS De Hil, Kaatsheuvel
“Was heel goed te doen. Bijna alle kinderen steeds op het toneel. Niet teveel gedoe met decors. Let op dat ‘Het Volk’ een hoofdrol is. Meng goede met minder goede spelers. Mijn keuze is mede op deze musical gevallen, omdat ik vind dat de gangbare nieuwe musicals steeds ‘drukker’ worden. Iedereen lijkt een hoofdrol te moeten hebben, waardoor ik bij lezing de draad al snel kwijtraak.”
Carla Eppinga, ‘t Zwanenest – Schragenburg
“Ik geef les op het Speciaal Onderwijs – er komen dus nog wel wat ‘kritische noten’ bij-. Maar ik moet zeggen: wij speelden het land van Niks en het was geweldig! Zelfs te spelen met twee niet sprekende kinderen, met leerlingen die in elro’s zitten… Het was een musical waarbij ik eindelijk niet de teksten helemaal hoefde om te bouwen naar makkelijk te onthouden teksten, terwijl het voor het publiek (kinderen en volwassenen) erg leuk bleef! Veel humor in de tekst. Het instuderen ging goed – makkelijker dan voorheen. Voordeel was dat ik het verhaal als verhaal kon vertellen en de kinderen het zich daardoor makkelijker konden inbeelden. Het filmpje op de site werkte ook inspirerend voor de kinderen! Voor mij was het wel wat aanpassen vanwege de beperkingen van de kinderen, maar ook dat was goed te doen. Ik heb zo nu en dan stukjes als verteller aan elkaar gepraat. Digitaal tekstboek ideaal! Vooral omdat ik genoodzaakt ben teksten aan te passen (voor communicatie apparatuur, voor leerlingen die visusproblemen hebben), voor leerlingen voor wie het belangrijk is hun eigen naam te zien staan..”
Judith Reckers, Heliomare Onderwijs, Wijk aan Zee