C

Creëer een gezamenlijk moment

Het publiek mag bijna de zaal in. De kinderen zijn omgekleed en geschminkt. En natuurlijk heel opgewonden. Dan is het fijn om nog even rustig te worden voordat de musical gaat beginnen: creëer een gezamenlijk moment vlak voor de uitvoering.

Wat je kunt doen

Je gaat in een kring staan en pakt elkaars handen beet. Iedereen sluit zijn of haar ogen. De juf of meester brengt in herinnering hoe hard er gewerkt is om te komen waar ze nu zijn. En benoemt misschien ook dat de musical snel voorbij gaat, dus dat dit het moment is om ervan te genieten, ook al is het spannend. Iedereen opent  weer zijn ogen. Tot slot zwaait iedereen met verstrengelde handen naar het midden van de kring terwijl ze een leus roepen. Bijvoorbeeld: ‘Toi-toi-toi, de musical wordt mooi’, of iets anders dat ze eerder hebben verzonnen.

Handen wrijven

Heb je meer tijd, dan kun je ook een spelletje doen, zie het blog Drie concentratiespelletjes. Een ander spel is ‘handen wrijven’: de leraar begint zijn handen over elkaar te wrijven. De klas doet mee. Op een bepaalde moment klapt de leraar in zijn handen. Hij maakt de beweging zo, dat de klas het ziet aankomen en mee kan doen. De bedoeling is dat iedereen zoveel mogelijk tegelijk klapt. Dit doet hij een paar keer. Soms met lange tussenpozen, soms juist snel achter elkaar. Tussendoor gaat iedereen weer handen wrijven. Daarna kan een leerling de leiding overnemen.

 

Lees hier meer opwarmers en oefeningen.
Lees hier meer blogs over vlak voor de uitvoering.

Het is fijn om nog even rustig te worden voordat de musical gaat beginnen.
Creëer een gezamenlijk moment vlak voor de uitvoering.

 

Creëer een gezamenlijk moment