D

De musical evalueren

Het is volbracht. De musical is gespeeld en de kinderen zijn inmiddels gevlogen. Je hebt nu nog scherp in gedachten hoe het allemaal is verlopen. Dit is een goed moment om de musical te evalueren. Wat onthou je voor volgend jaar?

Ten eerste…

Ten eerste: geef jezelf een schouderklopje. Je hebt de kinderen een mooi afscheid gegeven met een spetterend einde van hun basisschooltijd. Je bent vast trots op de kinderen. Maar je mag ook trots zijn op jezelf. Hoewel het vast heel leuk was om te doen, is het hele proces voor de leerkracht vaak ook wel een bevalling.

Wat ging goed?

Wat ging er goed? Waar was je heel tevreden over? Hoe kan je ervoor zorgen dat het volgend jaar weer zo goed gaat? Als het goed ging, maar gepaard ging met veel stress, hoe zou je dat de volgende keer kunnen voorkomen?

Wat ging minder goed?

Wat had beter gekund? Denk bijvoorbeeld aan:

  • De tijdsplanning: ben je op tijd begonnen? Wat duurde langer/korter dan gedacht?
  • Praktische zaken: Hoe ging het met de kleding, het decor, de schmink?
  • Het instudeerproces: wat kostte meer tijd dan je dacht?
  • De uitvoering zelf:
    • Hoe ging het met het licht en geluid?
    • Als je op een andere locatie speelde: hoe is dit gegaan?
    • Gebeurde er dingen op het podium waarvan je dacht: dat moet ik onthouden voor volgend jaar?
  • Heb je genoeg hulp gehad? Waar zou je volgend jaar meer hulp voor willen?

Schrijf het op

Nu heb je nog scherp in gedachten hoe alles is verlopen. Dit is een goed moment om de musical te evalueren. Schrijf nu op wat volgend jaar anders moet. En als je volgend jaar niet meer voor groep 8 staat: maak een overzicht van wanneer wat moet gebeuren  voor degene die het van je overneemt.

En dan…

…genieten van de vakantie!

 

Lees hier meer blogs over Na de uitvoering.

Wat onthou je voor volgend jaar?

De musical evalueren