D

De rollen zijn verdeeld. En hoe nu verder?

door Ivo van Meurs, leerkracht groep 8

De eindmusical is gekozen. We kennen de lijn van het verhaal, het script is al twee keer gelezen, de rollen zijn verdeeld. En hoe nu verder?

  • De tekst. Nu iedereen zijn rol weet kan het oefenen echt gaan beginnen. Voordat ze gaan toneelspelen is het belangrijk dat de kinderen eerst de tekst uit hun hoofd weten. Daar zullen ze de eerste weken meer dan genoeg aan hebben. Zoek de eerste twee weken elke dag een moment om met elkaar de tekst te oefenen. Tekstboekjes op tafel en gewoon je tekst oplezen. Als er bij je rol een bepaald accent hoort dan is het wel leuk om dit al meteen vanaf het begin te gebruiken. Sommige kinderen durven wat minder en kijken nog even de kat uit de boom. Dat is uiteraard ook prima, het duurt even voordat kinderen een rol helemaal ‘omarmd’ hebben.
  • Uit het hoofd. Na de eerste twee weken zullen sommige kinderen de tekst al uit hun hoofd weten, maar dat is nog lang niet voor iedereen zo. Daag de kinderen tijdens het oefenen uit om af en toe het tekstboekje dicht te laten. Zo kunnen ze er langzaam in groeien en het vertrouwen krijgen dat ze de tekst wel weten. Wat ook helpt is meteen twee souffleurs aanwijzen. Deze kinderen kunnen hun klasgenoten dan op weg helpen door bijvoorbeeld het eerste woord van hun tekst te geven. Dat is voor veel kinderen vaak al voldoende. Gebruik voor deze aanloopperiode gerust drie tot vier weken. Hoe vertrouwder ze met hun tekst zijn, hoe beter het oefenen zal gaan.
  • Toneelspelen. Nu iedereen zijn tekst weet is het tijd voor het toneelspel. Bij elke rol hoort een bepaalde mimiek en houding. En hoe gaat het spel met de andere kinderen op het toneel. Doe dit gewoon in de klas.
  • Op het podium. Bewaar spelen op het podium voor de laatste paar weken. Met deze opbouw geef je kinderen elke keer weer iets nieuws en extra’s en dat zorgt ervoor dat ze enthousiast en nieuwsgierig blijven. Kinderen passen zich heel snel aan en een paar weken op het podium oefenen is meer dan genoeg om ervoor te zorgen dat de timing en de plek waar ze moeten staan op het podium voor iedereen duidelijk is.
  • Met kleding. Ook hier is het leuk als je er zolang mogelijk mee wacht. Je zorgt er uiteraard wel voor dat je alles al hebt liggen en dat alle kinderen hun outfit al gepast hebben. Oefenen met attributen zou ik ook zeker wel doen, maar de kleding is iets wat ik voor het allerlaatst zou bewaren. De generale repetitie zou hier een mooi moment voor kunnen zijn.

Dit is al met al een behoorlijke lap tekst, gelukkig hoef je deze niet uit je hoofd te leren :-)…..

Lees hier meer tips over beginnen met de musical.
Lees hier meer tips over de musical repeteren.
Lees hier meer tips over het organiseren van de musical.

De rollen zijn verdeeld. En hoe nu verder?

De rollen zijn verdeeld. En hoe nu verder?