D

De rolverdeling

Rep en Roerders Sander en Meike zijn betrokken bij het instuderen van de musical op OBS De Koekoek in Utrecht. Net als alle leraren proberen we dingen uit, lopen we tegen dingen aan en lossen we ze op. In deze blog beschrijven we hoe we het script hebben gelezen met de kinderen.

In het vorige blog schreven we over het lezen van het script.
Hoe hebben we de rolverdeling aangepakt?

Na het lezen van het script hebben we de kinderen het onderstaande formulier in laten vullen met onder andere hun vier voorkeursrollen. Daarnaast mochten ze een filmpje sturen om hun keuze toe te lichten en/of een stukje te acteren of zingen van hun favoriete rol.

Vervolgens hebben we de 1e t/m 4e keuzes van iedereen in een schema gezet. Daarmee konden we het makkelijkste puzzelen. Natuurlijk kijk je naar wie de rol leuk kan spelen. Maar ook speelt bij de definitieve rolverdeling mee wie een uitdaging kan gebruiken, wie je het gunt, en wie z’n best heeft gedaan op het filmpje bijvoorbeeld:

Je rol krijgen is heel spannend. Maar het kan soms een grote teleurstelling zijn als je niet de rol krijgt die je had gehoopt. Er zijn ook altijd rollen die in eerste instantie minder populair zijn, omdat je niet zo snel kunt zien wat daar leuk aan is. We hebben geprobeerd de kinderen hierop voor te bereiden.

Van het uitdelen van de rollen hebben we echt een moment gemaakt. Iedereen kreeg een envelop met de onderstaande brief erin. Met welke rol hij/zij ging spelen, wat het inhield en soms waarom we hem/haar deze rol hebben gegeven. Iedereen mocht de brief tegelijk openmaken. Dan konden ze het eerst even rustig zelf lezen, voordat ze het met de rest van de klas konden delen:

Bijna alle kinderen waren blij met hun rol. Natuurlijk is nooit iedereen 100% tevreden. Fijn is het als je dan wat kleinere rolletjes achter de hand hebt, die je nog kunt verdelen. In Over de kop heb je bijvoorbeeld de vrijwilligers van de Virtual Reality achtbaan. Een ander maak je blij met een verantwoordelijke rol achter de schermen, zoals het bedienen van de pop Langnek.

Nu de rollen verdeeld zijn voor de meivakantie, kunnen de kinderen in de vakantie moi hun rol leren. Na de meivakantie: starten met oefenen! De afspraak is: dan kent iedereen zijn tekst uit zijn hoofd. Er wordt geoefend zonder tekstboekje in de hand.

Download hier:

Formulier rolvoorkeur

Voorkeuren rolverdeling musical

Voorbeeld rollenbrief

Meer dagboekblogs? Zie Stap voor stap – met Rep en Roer

Vorige artikel
De rolverdeling