Decor en attributen – kinderen betrekken
Door Kiki Dijkstra, oud-docent beeldende vorming
Het leukste is het als de kinderen zelf zoveel mogelijk aandeel hebben in het maken van het decor en de attributen. Toch komt het vaak voor dat ouders die komen helpen zelf iets bedenken en in elkaar zetten. Het is fijn als alle kinderen iets aan het decor of de attributen van de basisschool musical kunnen maken waar ze trots op kunnen wijzen: daar heb ik aan meegewerkt. Hoe betrek je de kinderen bij het maken van decor en attributen?
Regel een paar hulpouders
Het is handig om wat extra begeleiding te hebben, zodat de kinderen niet te lang hoeven wachten op hulp. Vraag ouders die handig zijn en die goed met de kinderen om kunnen gaan. Een valkuil is, dat ouders zelf iets bedenken en gaan uitvoeren en dat de kinderen er als hulpje bij staan te kijken. Het moet wel hun decor en hun attributen worden.
Het is mooi als een ouder of grootouder die goed is in klussen, kan helpen. Een klein groepje kinderen kan met zo’n (groot)ouder een stevig onderdeel van het decor zoals bijvoorbeeld een deur, of een jurydesk timmeren van hout. Zo iemand kan ook helpen om het stevige draad om het decor aan op te hangen te bevestigen.
Verdeel de taken
Maak van te voren een lijst met in volgorde van noodzakelijkheid de onderdelen die gemaakt moeten worden voor het decor. Maak een aparte lijst voor de attributen met daarin de onmisbare spullen als eerste!
Onderdeel decor | Wie maakt het | Hoe wordt het gemaakt | Klaar? |
Kast | Cathy | Geschilderd op hardboard | |
enz. |
- Houd bij wie wat doet en wat er klaar is.
- Maak de kinderen duidelijk dat ze niet alleen voor hun eigen rol aan het werk gaan, maar dat ze met elkaar verantwoordelijk zijn voor het geheel. Soms moet er zo lang aan iets gewerkt worden, dat kinderen willen wisselen van taak. Je moet ook kijken wie handig is met naaien, of wie beter een bord met een tekst kan maken.