Emoties spelen
Door Ilse Wouters, theaterdocent
Het publiek wil graag meevoelen met de personages. Zonder emoties zouden scènes supersaai zijn. Maar hoe laat je je leerlingen emoties spelen in de musical?
Welke emotie?
Wees als regisseur duidelijk welke emotie je wilt zien in welke scène. Meestal hebben personages meerdere emoties in de musical. Wees duidelijk per scène welke emotie je wilt zien. Je kunt als speler maar één emotie tegelijk spelen!
Waarom deze emotie?
Daarbij moet het motief helder zijn. Waarom speel je die emotie? Waarom voelt jouw personage dat zo? Ook al lijkt het voor de hand liggend, laat de speler het toch zo helder mogelijk benoemen. Zonder helder motief geen helder spel!
Oefening
Dit is een oefening die je met veel kinderen tegelijk kunt doen:
Laat de spelers op de grond zitten in kleermakerszit. Mooi rechtop. Laat ze schakelen van de ene emotie naar de andere. Bijvoorbeeld eerst blij. Welke houding past daar bij? Wat doen je armen? Hoe kijk je blij? Hoe kijk je nóg blijer? Daarna boos. Of bang, verdrietig, zenuwachtig, stoer, verlegen, verliefd etc. Handig is natuurlijk om zoveel mogelijk emoties te spelen die in de musical voorkomen.
Als dit goed gaat, kun je wat sneller schakelen van de ene naar de andere emotie. Zorg dat ze fysiek helder blijven schakelen.
Je kunt de oefening eventueel uitbreiden met korte zinnetjes tekst erbij. Bijvoorbeeld: ‘De musical komt eraan’. Dit kun je met verschillende emoties zeggen. Hoe klinkt dat als je het blij zegt, of boos, of zenuwachtig? Je kunt ze eerst tegelijk hun zin laten uitspreken, een paar keer achter elkaar. Daarna kun je het om beurten laten doen. Allemaal dezelfde emotie, of een zelfgekozen emotie.
Een mooi muziekje eronder zetten, lichtje erop en je hebt al een mooi stukje theater!
Vind hier meer blogs over acteren.