X
E

Erik Scherder: Wat doet muziek met je brein?

Erik Scherder; hoogleraar klinische neuropsychologie aan de Vrije Universiteit van Amsterdam, vertelt ons wat het met je hersenen doet als je bezig bent met muziek, dans en drama. Kortom: wat zijn de effecten van het instuderen en uitvoeren van een musical op ons brein?

Wij van Rep en Roer zijn fan van Erik en daarom supertrots dat we onze vragen aan deze hoogleraar mochten stellen.

“Eindmusicals van Rep en Roer Musicals zijn echt geweldig! Het initiatief nemen en het bedenken en uitwerken van zo’n productie en alles wat daarbij komt kijken. 

Het briljante aan het instuderen van een eindmusical is dat kinderen een beroep doen op functies in het brein die nog zo ontwikkelen en op die leeftijd nog volop groeien. Denk aan muziek luisteren, muziek maken, zingen. De combinatie van dansen, muziek en toneelspelen doet een groot beroep op de creativiteit en heeft invloed op het achterste gedeelte én het gedeelte voor in het brein (frontaal pariëtaal). Die twee gedeeltes samen zijn essentieel voor creativiteit, voor nieuwe dingen bedenken en uitvoeren. Ze spelen ook een rol bij invoelend vermogen (empathie) en dat heeft het kind precies allemaal nodig en ontwikkelt zich door de hele jeugd heen. 

Ook de motorische ontwikkeling wordt gestimuleerd en krijgt impulsen door te dansen. Bij motoriek en beweging doen gebieden mee die diep in het brein liggen, de kleine hersenen. De achterkant van het brein speelt een grote rol bij de timing. 

En dan is er ook nog toneelspelen. Nadenken over: hoe doe ik het? Hoe is mijn performance? Kan ik de stress een beetje aan? Er zijn vele factoren betrokken bij het repeteren van een eindmusical. Zenuwcellen die steeds weer geactiveerd worden, verbinden elkaar. Een zenuwcel doet het vooral heel goed als het elke keer net iets anders wordt aangestuurd en dat zit allemaal in een eindmusical. De repetities zijn elke keer anders, het slot is altijd weer anders dan al die generale repetities, etc. Het steeds anders zijn is heel goed voor de ontwikkeling van het brein.

Ook het aspect van gezamenlijkheid, het met elkaar doen, het sociale gebeuren is belangrijk. Door samen nieuwe ideeën te bedenken, te zingen, toneel te spelen etc., komt er een stofje vrij dat oxytocine heet, ook wel ‘knuffelhormoon’ genoemd. Dit hormoon wordt aangemaakt in de hypothalamus. Dit stofje speelt een belangrijke rol bij het verbinden van sociale contacten met gevoelens van plezier. Het zorgt ervoor dat de kinderen een beetje verliefd worden op elkaar: ze vinden elkaar geweldig, ze werken vaak rustiger, zijn beter geconcentreerd, hebben aandacht en voelen zich goed. En het is ook spannend, het is een afscheid van de lagere school en een nieuw begin. 

Kortom, de eindmusical is, van voorbereiding tot uitvoering, een grote verrijking voor het brein van kinderen. Het stimuleert de frontale lob, kleine hersenen, stimuleert diep in het brein, emoties en verrijkt de omgeving. Een eindmusical onthoud je je hele leven!”