X
H

Het emotiespel

Leren acteren, aan de slag met het emotiespel

Doe ik niet te gek? Acteren kan lastig zijn in groep 8.  Het is daarom fijn om de groep wat los te maken met een spel waarbij de ene groep mag voorspelen en waarbij de andere groep mag kijken en raden wat er gespeeld wordt.

Wat heb je nodig:

– Een scene uit het script

– Een aantal kinderen die gaan spelen

– Kaartjes met een emotie erop

De leerkracht kiest een scène uit het script en verdeelt willekeurig de rollen over een aantal spelers. De andere kinderen kijken. De spelers trekken een kaartje trekken met daarop een emotie, bijvoorbeeld ‘boos’, of ‘gelukkig’. Er kan ook een staat van zijn op staan, zoals ‘ziek’ of ‘afgeleid’.

De spelers gaan nu de scène spelen met deze emotie voor hun personage. De groep kijkers merkt al gauw dat de scène anders loopt dan ze gewend zijn. Dit kan tot hilarische taferelen leiden!

Na afloop van de scène mogen de kijkers raden welke emotie elke speler had getrokken. Daarna kan je bespreken of het duidelijk overkwam.  Wat was er zo leuk aan hoe het uitgebeeld werd, en hadden ze de emotie misschien nog op een andere manier kunnen laten zien.

Het is leuk om daarna dezelfde scène nog een keer te laten spelen met andere spelers en andere emotie-kaartjes.

Bij deze opdracht blijven de kijkers betrokken: zij moeten de emoties raden en daarna tips of tops geven. Je leert hier veel van: Wanneer is iets wel of niet duidelijk?

Download hieronder een pdf met emotie-kaartjes om uit te knippen:

emotiekaartjes