H

Hoe pak je de rolverdeling aan?

Tips van meester Jeroen

Je wilt dat alle kinderen tot hun recht komen. Maar je wilt ook alle rollen kwijt. Het kan best lastig zijn de rollen op een goede manier verdelen. Rep en Roer vroeg aan meester Jeroen: hoe pak je de rolverdeling aan?

 ‘Als eerste kijk ik wat voor rollen er zijn. Wat maakt ze leuk? Maakt dat personage grappen, is die juist cool, et cetera. Dan kijk ik bij welke kinderen die zouden passen. In sommige rollen zullen kinderen zich herkennen. Bijvoorbeeld omdat ze zelf sportief zijn (Matje van de Modderpoel), zelf gamen (Mitch, de avatars, de gamefans), of omdat ze een wijsneus zijn (de zusjes van Mitch). Als je dit van tevoren ziet, heb je een voorsprong.

Dan maak ik naar de kinderen overzichtelijk welke rollen er te verdelen zijn en wat het van je vraagt om die te spelen. Moet je op een bepaalde manier praten of bewegen, heb je veel of weinig tekst, et cetera. Ik maak een beetje promotie voor de verschillende rollen die er zijn, zodat de kinderen niet automatisch de meest in het oog springende rollen willen. Dat hebben we even laten inwerken op de kinderen. Daarna hebben we een groot vel opgehangen in de klas waarop ze hun rolvoorkeur konden schrijven.

Bij de rolverdeling kun je doen aan typecasting: past die rol bij de persoon van het kind? Maar je kunt er ook juist voor kiezen om ze een heel andere rol te laten spelen dan bij hun karakter past. Daarmee haal je ze een beetje uit hun comfortzone.

Bij veel inschrijvingen op een bepaalde rol kun je auditie doen. En als je er echt niet uitkomt, loten. (Meer hierover hoor je in de vlog Wat doe je met minder populaire rollen?)

In de musical zitten vaak groepjes. Bij Het laatste level heb je bijvoorbeeld de toeristen, de modellen, de wielerfans, de avatars. Bij sommige kinderen past het goed om onderdeel te zijn van zo’n groepje. Dat kan iets veiliger zijn.’

Kortom: bij het aanpakken van de rolverdeling kun je gaan voor typecasting of juist niet

Lees hier meer blogs over de rolverdeling.
Bekijk hier meer vlogen van meester Jeroen.

 

Meester Jeroen, leerkracht van groep 8 op KBS De Marke in Amersfoort, staat al meer dan 27 jaar voor de klas. Het instuderen en opvoeren van de musical is altijd iets waar hij naar uitkijkt. Rep en Roer vroeg hem naar zijn ervaringen.

Hoe pak je de rolverdeling aan?