H

Hoe verdeel je de rollen?

Door Ivo van Meurs, leerkracht groep 8

Toen ik in groep 8 zat keek ik er al maanden naar uit. De eindmusical. Ik had er zin in en was ontzettend benieuwd waar het over zou gaan. Toen mijn meester hem eindelijk voor ging lezen kon mijn dag niet meer stuk. In mijn hoofd zag ik mezelf in verschillende rollen al op het podium staan. Genietend van het applaus, de lachers op m’n hand. Na het voorlezen kregen we de boekjes uitgedeeld en stond er op de voorkant van mijn boekje met grote zwarte stift ‘stalknecht’ onderstreept. De meester had gekozen. En die rol had ik nu juist niet voor mezelf voor ogen gehad…

“En die rol had ik nu juist niet voor mezelf voor ogen gehad…”

De rolverdeling van de musical is altijd lastig. Kies je als leerkracht zelf, of doe je dit in samenspraak met de kinderen? Het laatste zal de betrokkenheid en het enthousiasme van de kinderen vergroten. Maar hoe pak je dat aan?

  • Voorleesmoment. Lees de musical twee keer voor. De eerste keer heeft alleen de leerkracht de tekst, de tweede keer hebben ook de kinderen die. Zo concentreren de kinderen zich de eerste keer volledig op het verhaal en de tweede keer kunnen ze zien hoeveel tekst er bij welke rol hoort.
  • Laat de kinderen meerdere keren kiezen. Als je de musical de eerste keer hebt voorgelezen, laat je ze een keuze maken. Afhankelijk van de groepsgrootte kan dit een top 5, maar ook een top 10 zijn. Na de tweede keer voorlezen met het tekstboekje erbij kunnen de kinderen hun voorkeuren nog aanpassen.
  • Audities doen. Laat kinderen met het tekstboekje in groepjes of in tweetallen een scene oefenen. Toneelspel hoeft echt niet per se, gewoon alleen de tekst uitspreken. Laat ze dit op school doen, mee naar huis nemen zorgt ervoor dat kinderen juist weer teveel gaan oefenen. Laat de kinderen ook de tekst van meerdere rollen doornemen en geef aan dat jullie als klas alleen gaan kijken en luisteren of je stem en houding een beetje bij je rol passen.
  • De rollen verdelen. Begin voorin het boekje. Wie wil graag auditie doen voor deze rol? Combineer dit met de andere personages uit de scenes. Zo hou je het tempo erin en kunnen kinderen ook samen lekker oefenen. Nadat iedereen die een bepaalde rol wil hebben geweest is, laat je de klas stemmen. Dit kan op een briefje dat ingeleverd wordt of door ‘blind’ te stemmen. (iedereen ogen dicht en wel of niet hand opsteken) Vaak zullen de kinderen uit de klas dezelfde keuze maken als jij.
  • Flexibiliteit: Kinderen zijn heel flexibel. Als je audities op deze manier doet dan hebben ze het gevoel dat ze een eerlijke kans hebben gehad. Iemand zal een teleurstelling snel van zich af zetten als hij daarna bij een andere rol wel wordt gekozen.
  • Teleurstellingen. Natuurlijk zijn er altijd kinderen teleurgesteld. Niet iedereen kan uiteindelijk zijn eerste keuze spelen. Meestal lukt het prima om iedereen iets uit zijn top 5 of top 10 te geven. Als dit nog niet lukt dan kun je vaak met een kleine aanpassing een kind alsnog blij maken. Laat dit kind bijvoorbeeld daarnaast souffleren of helpen bij het decor. Ook kan een kleine verandering in de rol van dit kind een enorm verschil maken!

Hoe verdeel je de rollen?