M

Maak je eigen moves!

Als dansdocent kom ik vaak op basisscholen. Om dansles te geven aan de kinderen, om het team te trainen en om advies te geven hoe dans in school in het programma kan worden opgenomen. Regelmatig hoor ik een leerling of leerkracht zeggen: ik kan niet dansen hoor. En laatst hoorde ik zelfs een van mijn zoons, die bijna iedere dag op zijn hoofd aan het tollen is of door de kamer hiphopt, zeggen dat dansen voor meisjes is. Gelukkig zie ik in de lessen die ik geef, zowel jongens als meisjes vol energie en plezier hun dansbewegingen tonen. Maar hoe doe je dat nu als leerkracht? Dans is ook een belangrijk onderdeel van afscheidsmusical. Hoe motiveer je alle kinderen uit groep 8 om te dansen? Een aantal tips.

“Ik kan niet dansen hoor!”

Tussendoortje
Als kinderen in de aanloop naar de afscheidsmusical al gewend raken aan bewegen en dansen, zal de drempel minder hoog zijn. Dus met regelmaat bewegen met het hele lichaam. Dat mag ook in de klas tussen rekenen en spelling door. Muziek aan en zorg dat even alle lichaamsdelen wakker gemaakt worden door een beweging voor te doen of telkens een beurt te geven aan een leerling in de klas. Houd de vaart erin!

…Opwarmen in een kring geeft rust en concentratie…

Een fysieke opwarming
Iedere keer als er gewerkt wordt aan de afscheidsmusical is het naast een stemopwarming ook stimulerend om een fysieke warming-up te doen aan het begin van de les. Opwarmen in een kring geeft rust en concentratie. Gebruik hierbij up-tempo en energieke muziek. Door stimulerende muziek te gebruiken krijg je al zin om te bewegen en kun je met vaart bewegingen afwisselen. Zo voorkom je dat kinderen uit ongemak zich met elkaar gaan bemoeien en dat ze vaak zonder nadenken meteen meedoen. Doe zelf mee door bewegingen voor te doen die de leerlingen kunnen nadoen.

Belangrijk is hierbij om echt warm te worden door eerst het hele lichaam te bewegen. Renpasjes op de plek, lichte sprongetjes, armzwaaien, af-op rollen, hoog/laag bewegingen, shaken met het hele lijf, enz. Vervolgens kunnen ook lichaamsdelen afzonderlijk bewogen worden. Denk aan hoofd knikken (ja, nee), schouders hoog/laag, voor/achter, enz.

Geef ook eens een kind de beurt om voor te doen. Om vrijer te leren bewegen maar ook om nieuwe (bewegings-) ideeën op te doen. Ook in de kring met uitnodigende en energieke muziek. Laat kinderen in de kring hun eigen moves tonen. Geef aan dat dit echt van alles mag zijn. Pasjes, tricks, poses, enz. Niets is verkeerd, als je het maar met overtuiging doet.

Wissel snel af en laat de leerlingen klappen als extra begeleiding en om de ‘freestylers’ te motiveren. Zorg dat iedereen een keer aan de beurt komt. Als leerlingen het toch spannend vinden mogen ze ook met iemand samen.

Freestyle, maar dan weer anders
Zoals punt hierboven, maar nu vanuit je rol of een vooraf bepaald karakter uit de afscheidsmusical. Dit geeft weer heel andere bewegingen en levert wellicht ook weer ideeën op voor de lichaamstaal die hoort bij een karakter. Gebruik hierbij passende muziek uit de afscheidsmusical. Je kunt ook een woord roepen dat bij een bepaalde sfeer of emotie uit de afscheidsmusical past.

…Kinderen zullen meer trots ervaren als ze een dans zelf hebben bedacht…

Vertel de leerlingen dat je om tot een dans te komen ook eerst kan improviseren en kan zoeken naar verschillende mogelijkheden in beweging. Om vervolgens keuzes te kunnen maken. Voor Rep en Roer mocht ik in een filmpje een voorbeeld laten zien met de stormdans. Hier zie je hoe je kinderen houvast biedt door een kader te geven waarbinnen ze zelf ( of met elkaar) mogen verzinnen en keuzes mogen maken om tot een eigen (storm)dans te komen. Als kinderen eigenaarschap krijgen door mee te

mogen denken en beslissen voelen ze zich meer verantwoordelijk en betrokken. Ook zullen ze meer trots ervaren als ze een dans zelf hebben bedacht.

Maak je eigen moves!