X
M

Maak van de musical een film

We genieten ieder jaar van de groepen 8 die samen op een podium staan. Als groep voor een publiek samen optreden is voor veel kinderen een ervaring om nooit te vergeten. Maar wat nu als live optreden er dit jaar niet inzit omdat met de hele groep samen op een podium niet mag? Dan kan je de groep 8 musical als een film schieten.

Wat is het verschil tussen een filmopname en live-registratie?

  • Bij een registratie speel je de hele voorstelling in een keer helemaal van achter naar voren. Bij een film kan je de musical scène voor scène filmen en plak je in een later stadium alles weer aan elkaar.
  • Bij een registratie neem je op met meerdere camera’s, bij een film neem je alles op met een camera.
  • Bij een registratie heb je alle spelers tegelijkertijd nodig. Bij een film maak je een schema wanneer je iemand nodig hebt en kan je dus in groepjes werken.
  • Bij een registratie speel je meestal op een podium in een decor. Bij een film kan je overal filmen. Bijvoorbeeld buiten of op verschillende plekken.

Wat heb je nodig om een film te maken?

  1. Eigenlijk kunnen kinderen met een moderne smartphone prima beelden schieten. Ze kunnen daar zelf erg goed mee overweg. Je hebt geen grote camera nodig.
  2. Een plan van aanpak wanneer je wat filmt. In een tijdschema plan je wie welke scènes filmt. Filmen is iets minder spannend dan optreden. Als leerkracht kan je tijdens het filmen nog steeds aanwijzingen geven over het spel van de kinderen.
  3. Een locatie waar je kan filmen. Je kan een plek in de school inrichten waar je kan filmen. Hier zit geen publiek bij, dus je kan een kleiner lokaal geschikt maken. Zet de spullen neer die je nodig hebt met eventueel een leuk achterdoek.
  4. Een montageprogramma om alle beelden aan elkaar te plakken. Op een iPhone zit bijvoorbeeld het gratis programma iMovie. Daar kunnen de kinderen zelf de scène op monteren die ze hebben opgenomen. Die kunnen ze vervolgens naar iemand sturen die alle scènes aan elkaar plakt. Ook dit kan op een smartphone, maar nu worden het wel flink wat bestanden. Dus op iMovie op een macbook of met Moviemaker op een Windows computer plak je alles achter elkaar.

Tip 1 – Film iedere scène meerdere keren

Laat een leerling filmen terwijl de spelers in hun rol de scène spelen. Geef de leerling die filmt de volgende instructies:

  • Film een keer waarbij alle spelers goed te zien zijn. Dus op een iets grotere afstand.
  • Film nog een keer en focus nu wat dichterbij op diegene die tekst heeft.
  • Film nog een keer en let op belangrijke dingen en film die dingen wat dichterbij. Bijvoorbeeld als de ene speler iets aan de ander geeft kom dan heel dicht bij en laat dat goed zien. Film ook de reactie van iemand die bijvoorbeeld boos kijkt of moet lachen om wat de ander net zei.

Tip 2 – Laat de kinderen zelf monteren

Geef de leerling die gefilmd heeft vervolgens de opdracht om deze scène zelf te monteren. Bedenk dat kinderen tegenwoordig heel handig zijn met hun telefoon. Veel kinderen maken videoclips op Tik Tok en Instagram. Je zult versteld staan van hoe handig ze zijn met digitale media. Hou het script er wel goed bij! Is alle tekst die de spelers uitgesproken hebben te horen en wordt er niets overgeslagen? Je kunt best midden in een zin overgaan naar een andere camera, maar soms hoor je dat. Knip dus zo dat het nog steeds klopt. Als het af is, laat de leerling deze scène opslaan onder een duidelijke naam. Bijvoorbeeld scène 1 – verboden te voeren.

Is zelf monteren te lastig? Stuur dan de verschillende opnames naar iemand die alles gaat monteren. Geef alle opnames een duidelijke naam. Bijvoorbeeld: scène 1 verboden te voeren take 1. Hiermee voorkom je dat diegene die gaat monteren alles moet zoeken en er een grote zoektocht van moet maken.

Tip 2 – Maak een goede planning

Verspreid het filmen van de afzonderlijke scènes over een paar dagen, zodat iedereen weet wanneer hij aan de beurt is. Hou goed bij wanneer iets gefilmd is hoe deze bestanden heten. Schrijf dit op in het script zodat je niets overslaat. Maak een inschatting van hoeveel tijd het kost, door een proefopname van een scène te maken.

Neem ook genoeg tijd voor de montage. Hebben de kinderen zelf hun scène al mooi gemaakt en gemonteerd, dan is het aan elkaar plakken van alle scènes niet zoveel werk. Maar een montage maken van alle opnames kan een flinke klus worden.

Maak een planning van achteren naar voren. Heb je de première gepland? Plan dan daarvoor een paar dagen voor de montage. Plan daarvoor weer een aantal dagen voor het filmen. Plan daarvoor weer een aantal dagen voor het repeteren en kleding/decor maken.

Het voordeel van een film maken van de musical is dat repeteren en filmen een beetje tegelijk kan. En je kunt de kinderen zelf aan het werk zetten.

Tip 3 – Ga creatief om met de liedjes

Je kunt van de liedjes kleine videoclips maken. Zeker weten dat kinderen hier wel raad mee weten. Je kunt beelden door elkaar zetten of meerdere beelden bij elkaar voegen. Je kunt iedereen tegelijk laten zingen en dansen, maar ook groepjes. Wanneer je de muziek aanzet als je filmt, kun je dit later heel makkelijk aan elkaar plakken omdat de muziek zorgt dat iedereen in het zelfde tempo zingt.  Playbacken van de liedjes met ingezongen versie mag natuurlijk ook. Dat zijn de kinderen op Tik Tok bijvoorbeeld gewend en ze kunnen daar weer heel creatieve dingen mee doen.

Wat doen we met de film als deze klaar is?

Als de film helemaal klaar is, kan je deze verborgen op YouTube of Facebook zetten (zie onze vorige blogs hierover, de links staan onderaan). Dan kunnen de kinderen hem thuis bekijken met hun familie vanaf het lanceermoment. Of nog leuker: de kinderen bekijken de film op school op het Digibord, eventueel verdeeld in groepjes over verschillende lokalen als dat nog nodig is i.v.m. de Corona maatregelen. Maak er een echte première van, waarbij het lokaal tot bioscoop worden omgetoverd. Met misschien een rode loper of andere leuke dingen die bij een filmpremière horen.

 

Zie ook de blogs:

Laat je eindmusical in première gaan op Youtube

Laat je eindmusical in première gaan op Facebook