C

Musical oefening: De catwalk

Zoek je een leuke energizer voordat je gaat repeteren? Probeer eens de musical-catwalk!

  1. Duur van de oefening: +/- 5 minuten
  2. Geschikt als opwarmer
  3. Fijne oefening voor kinderen met nog weinig toneelervaring

Hoe werkt het
Zet een lekker energiek muziekje op en laat de kinderen een voor een van achter naar voren oplopen, op een manier die bij hun personage past. (Zijn de rollen nog niet verdeeld? Dan mogen de kinderen zelf iets verzinnen, bijvoorbeeld een stoer, arrogant of verlegen type.) Vooraan staan ze even stil in een bij hen passende pose, en daarna lopen ze weer af. Laat de kinderen voor elkaar applaudisseren en joelen.

Doel van de opdracht
Het is heel fijn voor iedere leerling om eens goed na te denken over de rol die hij of zij speelt. Hoe staat mijn karakter? Hoe praat mijn karakter? Welk verhaal wil mijn karakter vertellen in de musical? Probeer deze eigenschappen te verwerken in je manier van kijken, praten, lopen en je gebaren. Omdat iedereen dit samen doet, is het niet raar en juist stimulerend om een beetje gek te doen.

Voorbeeld
Leerling Sanne speelt mevrouw Laagvlieger uit de musical Over de Kop. Mevrouw laagvlieger is in de musical altijd een beetje boos en verontwaardigd. Ze staat stoer en stevig op de grond en kijkt daarbij fanatiek in het rond en houdt iedereen stevig in de gaten of iemand haar beledigt (wat echt niemand durft). De leerling kan nu in dat korte loopje proberen al die eigenschappen te combineren. Door het applaus wat ze krijgt en de positieve feedback van het applaus dat ze krijgt zal ze meer vertrouwen krijgen om deze eigenschappen vast te houden tijdens de hele musical.

Tips

  • Het is best spannend om echt de aandacht op te eisen door voorop het podium te gaan staan. Doe een stukje tape op de grond op de plek vooraan waar ze naartoe moeten, zodat de kinderen ver genoeg naar voren lopen.
  • Spreek af dat je drie tellen in de pose blijft voordat je weer afloopt.
  • Laat de kinderen ook tijdens het aflopen in hun rol blijven
  • Spreek af dat de volgende niet te snel gaat lopen, neem rust en tijd voor iedereen. Eventueel geeft de leerkracht een seintje dat de volgende mag lopen zodat iedereen evenveel aandacht krijgt.

Leuke muziek om hierbij te gebruiken

 

Musical oefening: De catwalk