E

Verborgen kracht van musicals in de klas

We horen het steeds weer: muziek in de klas is belangrijk. Natuurlijk is de eindmusical een feestelijke manier voor de groep om afscheid te nemen van de schooltijd. Maar er gebeuren meer dingen in de hoofden van leerlingen. Terwijl we hard repeteren, tekst, zang en dans oefenen, de zenuwen bedwingen, elkaar aanmoedigen en misschien elkaar stimuleren als het heel spannend wordt, komen er processen in de hersenen op gang. Van deze ontwikkelingen kunnen de leerlingen op lange termijn veel profijt hebben. Maar wat zijn nou die voordelen van musical en muziek in de klas?

Erik Scherder

In Nederland is er een hoogleraar die hier alles over kan vertellen. We vonden het dan ook heel interessant om hem hier een paar vragen over te stellen.

Erik Scherder: De lange periode van voorbereiding van een musical en alle ingrediënten die daarin zitten zoals dansen, muziek en toneelspelen, zijn heel uitdagend voor een kind! Het is iets nieuws en ze moeten er vaak echt moeite voor doen. Ze willen beter worden en straks voor pa en ma, opa en oma gaan vlammen!

Voor het doen van die moeite wordt het kinderbrein enorm beloond, daar zijn mooie studies naar gedaan. Die studies gaan over het opbouwen van cognitieve reserve. Dat betekent dat als het kind in deze groeifase, die tot het 30e levensjaar loopt, regelmatig zo’n uitdaging heeft als een musical, dan komen er meer contactpunten  en wordt het brein complexer. Die complexiteit heeft direct te maken met de cognitieve reserve en dat betekent dat als het brein meer complexiteit krijgt, en het kind ouder wordt, ze beter zijn beschermd tegen ouderdomsziekten. U werkt in feite aan een hele gezonde oude dag van de kinderen. Wie wil dat nou niet?

Meer leuke links

Bekijk hier meer filmpjes met Erik Scherder.
Wil je meer weten over deze materie, kunnen wij zijn boek Singing in the brain van harte aanbevelen.

 

Erik Scherder

Professor Dr. Erik Scherder is een Nederlandse hoogleraar neuro-psychologie. Als wetenschapper werkt hij bij de Vrije Universiteit in Amsterdam(VU).

Hij werkte ook als hoogleraar Bewegings-wetenschappen bij de Rijksuniversiteit Groningen. Op 24 september 2021 ontving hij een eredoctoraat aan de Open Universiteit Heerlen.

Opleiding en werk

Erik Scherder ging eind jaren zeventig naar de opleiding tot fysiotherapeut. Daarna werkte hij in de Valeriuskliniek in Amsterdam. Vervolgens ging hij naar de Vrije Universiteit van Amsterdam voor de studie psychologie, met een specialisatie in neuropsychologie. Erik Scherder promoveerde in 1995 bij neurobioloog en hersenonderzoeker Dick Swaab.

In 2002 werd Scherder bijzonder hoogleraar (professor). Na een paar jaar in Groningen gewerkt te hebben ging hij terug naar Amsterdam waar hij leiding geeft aan de afdeling klinische neuropsychologie van de VU.

Hersen-professor op TV

Vanaf 2015 verscheen Erik Scherder regelmatig op TV in het programma De Wereld Draait Door (DWDD), waar hij op zijn eigen kenmerkende wijze mini-colleges (lessen) geeft over de werking van de hersenen. Meestal heeft hij een model van het brein bij de hand om duidelijk te maken waar in de hersenen hetgene gebeurt wat hij aan het uitleggen is.

Erik Scherder is een groot voorstander van bewegen in de klas en meer muziek in het onderwijs omdat beide helpen bij het beter leren.

 

Verborgen kracht van musicals in de klas