O

Oefening: maak een levend schilderij

Als voorbereiding op het oefenen van de musical is het leuk om al wat speloefeningen te doen om in de stemming te komen. Bijvoorbeeld de oefening: maak een levend schilderij. Hierbij zet je samen een niet-bewegend beeld neer. Je maakt als het ware een fotobeeld, een schilderij met levende mensen, ook wel tableau vivant genoemd.

Wat is een levend schilderij?

De bedoeling is dat de kinderen een situatie gaan uitbeelden in een stilstaand beeld zonder woorden te gebruiken. Uit de houding (ook ten opzichte van elkaar en de mimiek) moet blijken in welke situatie we zitten.

Er zijn verschillende oefeningen die je kunt doen met tableau vivant.

Rondlopend door de ruimte

Je kiest een thema, bijvoorbeeld het weer, emoties of het strand. De leerlingen lopen door de ruimte. Zij kunnen op een gekozen moment zelf een beeld beginnen of aansluiten bij een ander beeld. Ze gaan dan stilstaan en nemen een bepaalde houding aan. Bij het thema ‘weer’ kun je dan denken aan tevreden gaan liggen zonnebaden of met een denkbeeldige paraplu in de hand naar de donkere wolken kijken. Een andere leerling kan ernaast gaan staan en de druppels op zijn hand laten vallen. De leerlingen besluiten zelf wanneer ze verder willen lopen en opnieuw een beeld vormen.

In groepjes

Je verdeelt de leerlingen in groepjes van 5 à 6 personen. Je kiest een thema, bijvoorbeeld ‘sprookjes’ of ‘spreekwoorden’. In het geval van een sprookjesthema krijgt elk groepje een kaart met een bekend sprookje erop. Van het sprookje dat hierop staat, maken de leerlingen met elkaar vier stilstaande beelden. Zoek naar momenten in een sprookje die belangrijk zijn voor het verhaal. Zoals bij Roodkapje de wolf die in bed ligt met Roodkapje die ernaast staat, en de wolf die met een volle buik ligt te slapen terwijl de jager hem openknipt. Hierna worden de sprookjesfoto’s aan elkaar gepresenteerd en mag het publiek raden welk sprookje uitgebeeld wordt.

Kies bekende sprookjes zoals Roodkapje, Sneeuwwitje, Doornroosje, Assepoester, Hans en Grietje, De wolf en de zeven geitjes, Kleinduimpje, de kleine zeemeermin, de prinses op de erwt, …

Tableaus maken van de musical

Hebben jullie de musical al gekozen en de rollen al verdeeld? Dan is het leuk om van een paar momenten uit de musical een tableau te maken. Hier kun je erop letten dat alle spelers in beeld zijn (variëren met zitten en staan) en dat de spelers of de handeling die belangrijk zijn voor dat moment, goed in beeld komen. Deze opstellingen kun je gebruiken in de musical zelf. Bijvoorbeeld bij de musical Zo goed als nieuw zou je de volgende tableaus kunnen maken:

  • er wordt weinig verkocht in de kringloopwinkel, maar de WhyPhone is populair (het winkelpersoneel zit er sip bij, de klanten hebben wel belangstelling voor de WhyPhone van Roderick)
  • als blijkt dat Roderick de beer in zijn koffer heeft (Roderick staat beschaamd met een open koffer in de hand, de beer wordt omhoog gehouden, iedereen eromheen kijkt geschokt)
  • iedereen komt de kringloopwinkel binnen om spelletjes te kopen (personeel verbaasd, klanten enthousiast)

Leuk om bij deze tableaus rekwisieten te gebruiken. Maak er een foto van en bekijk die met de leerlingen. Komt hetgene dat je wil laten zien goed over? Hoe zou je het beter kunnen doen?

 

Lees hier meer blogs met oefeningen en opwarmers.
Bekijk hier een voorbeeld van levende schilderijen maken in de les.

Beeld een situatie uit in een stilstaand beeld zonder woorden te gebruiken.

Oefening: maak een levend schilderij