Uitgelicht: ‘Ren voor de Robot’
School: ’t Busseltje, Eersel
Musical: Ren voor de Robot
Afgelopen schooljaar voerde groep 8 van ’t Busseltje de musical Ren voor de Robot uit.
Leerkracht Toin Tijs: “Wat ik leuk vond aan deze musical, zijn de fysieke elementen. Het gaat niet alleen om het toneelspelen, maar er zijn ook dingen om te doen. Als robot op hol slaan, rennen, bang zijn. Bij Paniek in de Snoepfabriek, de musical die we vorig jaar deden, moest een aantal kinderen jongleren. Dat vond de hele klas leuk. Iedereen was ermee bezig.”
“Wat ik belangrijkst vind aan een musical is dat hij niet te lang duurt, dat er weinig decorwisselingen zijn en dat het een goede rolverdeling heeft. Niet alle kinderen willen veel tekst. Er zijn er ook een paar die liever een kleine rol hebben. Van de musicals van Rep en Roer die ik heb gedaan, vind ik het prettig dat ze niet zo voorspelbaar zijn. Er zit altijd een verrassende wending in. Verder had Ren voor de Robot natuurlijk een actueel thema, over gadgets en robots.
“Zoals altijd verloopt de instudeerfase soms wat moeizaam en zijn er momenten dat je je afvraagt of het goed gaat komen. Maar het komt altijd goed als de kinderen eenmaal op het podium staan. Natuurlijk gaat er wel eens iets mis. Iemand vergeet zijn tekst of er wordt een heel stuk overgeslagen. Maar ik zeg dan altijd: wat er ook gebeurt: gewoon doorspelen. Het publiek weet niet hoe het hoort te gaan, die merken het waarschijnlijk niet eens.”
