W

Werken met microfoons

Door Sander Geboers, producer

Werken met microfoons bij de musical: goed voor de verstaanbaarheid, toch? Maar er zijn ook valkuilen bij het gebruik van microfoons. Hieronder vind je een aantal tips voor het werken met microfoons.

Praten in een microfoon

  • Houd de microfoon niet onder je mond, maar voor je mond.
  • Houd de microfoon niet te dicht op je mond. (dan krijg je plopgeluiden)
  • Als je door een microfoon praat, betekent dat niet automatisch dat je verstaanbaar bent. Als je binnensmonds praat of met weinig energie, is het nog steeds niet te verstaan. Het is belangrijk om in aanloop naar de uitvoering veel te oefenen in luid en duidelijk spreken. (zie blog Verstaanbaarheid)
  • Op sommige momenten moet je in een microfoon wel zachter praten dan je zonder zou doen. Bijvoorbeeld als je enthousiast moet spelen of iets moet roepen. Dan moet je afstand bewaren tot de microfoon. Dit moet je oefenen.

Omgaan met een microfoon

  • Ben je bewust van waar de speakers staan. Als je er dichtbij staat, met je rug er naartoe, kan het geluid gaan rondzingen. Zorg ervoor dat je niet met de microfoon in de richting van de speakers wijst terwijl er geluid wordt versterkt. En mocht het toch gaan rondzingen, leg dan niet je hand op de microfoon, maar laat de microfoon in een andere richting wijzen dan waar de speakers staan.
  • Soms wil je aan het begin of halverwege een praatje of een lied de microfoon van de standaard halen. Dit kan je het beste van te voren even oefenen. Bij sommige standaards schuif je de microfoon erin, anderen hebben een knijpertje. Het gerommel als het niet meteen lukt, hoor je hard door de microfoon.

De juiste afstelling

  • Zorg voor een goede afstelling, zodat de klank niet te dof of te scherp is. Let erop dat de knopjes op het mengpaneel allemaal neutraal staan (in het midden). Daarna kun je eventueel bijdraaien. (zie blog Werken met een mengpaneel)
  • Let op als je microfoongebruik afwisselt met onversterkt geluid. Stel dat je in de voorstelling de eerste vijf minuten geen microfoon gebruikt. Het publiek is nu gewend aan het volume dat de spelers maken. Ze spitsen letterlijk hun oren om alles goed te kunnen verstaan. Dan komt een speler met een microfoon die hard staat en iedereen schrikt van het volume. De oren van het publiek stellen zich als het ware in op dat volume en nu worden de andere stemmen zonder microfoon als veel te zacht ervaren. Kortom, de verschillen zijn te groot. Stel daarom de microfoon niet te hard af, zodat het schakelen tussen het luisteren naar versterkt en onversterkt niet te groot wordt.

Al met al: werken met microfoons kan de verstaanbaarheid ten goede komen, maar blijf ook luid en duidelijk praten en oefen van tevoren met de microfoons.

 

Lees hier meer blogs over geluid en licht.
Lees hier meer over microfoontechniek.

Wat zijn de valkuilen?

Werken met microfoons