fbpx
X
T

Tips

Blijven ademen!

  • Categorieën

  • Erik Scherder: Verborgen kracht van musicals in de klas

    Erik Scherder: Verborgen kracht van musicals in de klas

    Lees tip
  • Erik Scherder: Waarom blijven die liedjes zo in je kop hangen?

    Erik Scherder: Waarom blijven die liedjes zo in je kop...

    Lees tip
  • Erik Scherder: Last van plankenkoorts?

    Erik Scherder: Last van plankenkoorts?

    Lees tip
  • Inzendingen Wedstrijd Betoeterd

    Lees tip
  • Erik Scherder: Waarom onthoud je de tekst van een liedje zo makkelijk?

    Erik Scherder: Waarom onthoud je de tekst van een liedje...

    Lees tip
  • Erik Scherder: Wat kan je doen tegen de zenuwen?

    Rep en Roer op bezoek bij Erik Scherder deel 2

    Lees tip
  • Erik Scherder: Wat doet muziek met je brein?

    Rep en Roer op bezoek bij Erik Scherder deel 1

    Lees tip
  • Als je je tekst kwijt bent… improviseer!

    Jullie staan op het podium en het valt stil. Iemand moet nu iets zeggen, maar wie? En wat?

    Lees tip
  • Tegelijkertijd zingen en dansen: Hoe doe je dat?

    Pas op dat je het niet allebei half gaat doen: half afgemaakte bewegingen en hijgerige zang.

    Lees tip
  • Interview met Rep en Roer op NPO radio 2

    Bert Haandrikman van NPO Radio 2 wil alles weten over de eindmusical.

    Lees tip
  • Het emotiespel

    Doe ik niet te gek? Acteren kan lastig zijn in groep 8.  Het is daarom fijn om de groep wat los te maken met een spel.

    Lees tip
  • De tools van Rep en Roer

    Downloads? Oefenlokaal? App? Wat is dat allemaal? Rep en Roer zet alle digitale tools even op een rijtje.

    Lees tip
  • Hoe kan je je inleven in je rol?

    Breng je personage tot leven met een rolbiografie.

    Lees tip
  • Vier tips bij het lezen van het script

    De musical is binnen. De eerste stap is dan vaak samen het script lezen. Hoe doe je dat?

    Lees tip
  • Hoe kan je het beste je tekst leren?

    Kaj van der Voort van B-Brave vertelt.

    Lees tip
  • Vrijer worden met je stem

    Straks moet je verstaanbaar zijn voor de achterste rij. Hoe kan je dat alvast oefenen?

    Lees tip
  • Hoe verdeel je de rollen?

    De rolverdeling van de musical is altijd lastig. Kies je als leerkracht zelf, of doe je dit in samenspraak met de kinderen?

    Lees tip
  • Hoe breng je gevoel over?

    Kaj van der Voort van B-Brave vertelt.

    Lees tip
  • Emoties laten zien

    Zonder emoties zouden scènes supersaai zijn. Maar ja… hoe laat je je leerlingen emoties spelen de musical?

    Lees tip
  • Hoe ging jouw groep 8-musical?

    Kaj van der Voort van B-Brave vertelt.

    Lees tip
  • Wat kan je doen tegen de zenuwen?

    Kaj van der Voort van B-Brave vertelt.

    Lees tip
  • Musical ‘Het Land van Niks’ in Gent

    Door: Edugo Lochcristi in Gent, België (secundair onderwijs)

    Lees tip
  • Kerstmusical ‘Volg die Ster’ in Cuijck

    Door: Katholieke Basisschool De Zevensprong, Cuijk

    Lees tip
  • Musical ‘A Kind of Magic’ in Willemstad

    Door: OBS Willem de Zwijger in Willemstad

    Lees tip
  • O nee, een liefdesscène!

    Spelen dat je verliefd op elkaar bent. Meestal een bevalling voor de spelers én voor de leerkracht.

    Lees tip
  • Hoe krijg ik mijn leerlingen aan het zingen?

    Tips om met overtuiging te zingen.

    Lees tip
  • Verstaanbaarheid

    Door Rick Dros, theatermaker Harder praten? Het is een flinke...

    Lees tip
  • Voorpret

    Door Ivo van Meurs Met de basisschool musical begin je...

    Lees tip
  • Het kiezen van de musical

    Waar let je op met kiezen van de musical en hoe betrek je de kinderen bij de keuze?

    Lees tip
  • Waar zet ik de boxen neer?

    Met welke opstelling kunnen zowel het publiek als de kinderen de muziek goed horen?

    Lees tip
  • De musical oefenen

    De musical is gekozen. Het script is al twee keer gelezen, de rollen zijn verdeeld. En hoe nu verder?

    Lees tip
  • Regisseren, hoe doe je dat?

    Het is een hele klus om een klas aan het spelen te krijgen tijdens de musical. Hier wat bemoedigende woorden, een valkuil en een tip.

    Lees tip
  • Waar sta je op het podium?

    Hoe zorg je dat iedereen goed te zien is, duidelijk is bij wie je hoort en dat het geen chaos wordt met opkomen en afgaan?

    Lees tip
  • Emoties vergroten

    Een spel om emoties te leren spelen.

    Lees tip
  • Theatertermen

    Wat zijn nu eigenlijk coulissen? Wat is een Italiaantje? En wat betekent een open doekje? Hieronder een paar theatertermen op een rij.

    Lees tip
  • Werken met microfoons

    Microfoons gebruiken kan handig zijn voor de verstaanbaarheid, of als iemand een solo zingt. Maar er zijn ook valkuilen bij het gebruik van microfoons.

    Lees tip
  • Vergroten van betrokkenheid

    Hier wat tips om ervoor te zorgen dan die enthousiaste kinderen vanaf het begin niet alleen betrokken zijn maar vooral ook betrokken blijven.

    Lees tip
  • Decor en attributen

    Het mag niet veel kosten, maar toch wil je graag een mooi decor neerzetten. Hoe kom je aan spullen voor de afscheidsmusical en hoe pak je het aan?

    Lees tip
  • Waar let je op bij het oefenen van de liedjes?

    Hoe kan je het zingen begeleiden als je hier zelf weinig ervaring mee hebt?

    Lees tip
  • Decor en attributen – kinderen betrekken

    Het is fijn als alle kinderen iets aan het decor of de attributen van de musical kunnen maken waar ze trots op kunnen wijzen: daar heb ik aan meegewerkt. Hoe pak je dat aan?

    Lees tip
  • Maak je eigen moves!

    Regelmatig hoor je leerling of leerkrachten zeggen: ik kan niet dansen hoor. Hoe motiveer je alle kinderen uit groep 8 om te dansen? Een aantal tips.

    Lees tip
  • Werken met een mengtafel

    De school heeft een mooie mengtafel om de geluidsversterking te regelen. Maar hoe werken al die knopjes?!

    Lees tip
  • Hoe kan je helpen bij Plankenkoorts?

    Een beetje spanning is goed. Maar teveel kan je behoorlijk wat plezier in je optreden ontnemen. Hieronder wat tips om de plankenkoorts in bedwang te houden.

    Lees tip
  • Oefeningen tegen plankenkoorts

    Lees hier oefeningen die je met je groep kan doen tegen zenuwen en plankenkoorts.

    Lees tip
  • Hoe kom ik aan kleding en attributen?

    Een aantal tips om deze zoektocht iets makkelijker te maken.

    Lees tip
  • Opkomen en afgaan

    Hoe hou je tempo in de voorstelling.

    Lees tip
  • Ik ben m’n tekst kwijt!

    Door Rick Dros, theatermaker/regisseur Thuis weet je perfect je teksten...

    Lees tip
  • Licht uit, spot aan!

    Laat het licht niet de sluitpost zijn.

    Lees tip
  • Kostuums en pruiken

    Hoe pak je het aan en waar haal je ze vandaan?

    Lees tip
  • Wie doet het geluid?

    Eigenlijk is degene die de muziekinstallatie bedient een medespeler.

    Lees tip
  • Help, ik ben m’n stem kwijt!

    Hees vlak voor de voorstelling: Wat doe je eraan?

    Lees tip
  • Schminken

    Met schmink op wordt het makkelijker om in je rol te kruipen.

    Lees tip
  • Vlak voor de uitvoering!

    De dag van de uitvoering. Hoe bereid je je voor?

    Lees tip
  • Het programmaboekje

    Wat kan er in het programmaboekje om er iets heel leuks en compleets van te maken?

    Lees tip
  • We zijn er bijna, maar nog niet helemaal…

    Het logboek van meester Ivo.

    Lees tip
  • Wat kan je doen als je je tekst vergeet?

    Kaj van der Voort van B-Brave vertelt.

    Lees tip
  • Napret

    Hoe maak je een mooie opname van de musical, zonder dat dit de voorstelling zelf verstoort?

    Lees tip
  • Rep en Roer & War Child

    Per verkochte musical doneren wij 5 euro aan War Child.

    Lees tip
  • Winnaar kaaskoppen-wedstrijd 2015

    We hebben veel mooie inzendingen mogen ontvangen. En de winnaar is …

    Lees tip