D

De kracht van het instudeerproces

Tips van meester Jeroen

Dat het inmiddels een traditie is om een musical op te voeren aan het eind van de groep 8 weten we. Dat het leuk is om te doen met elkaar en dat het een fantastische herinnering kan blijven. Maar wat leren de kinderen er eigenlijk van? Rep en Roer vroeg het aan meester Jeroen: wat is de kracht van het instudeerproces?

‘De voorstelling zelf is natuurlijk leuk, maar het proces er naartoe vind ik misschien nog wel waardevoller. Kinderen stijgen naar een hoger niveau, waardoor hun zelfvertrouwen kan groeien. Maar ook de nieuwe combinaties van kinderen leveren leuke dingen op, zoals nieuwe vriendschappen. Het gevoel van eenheid dat ontstaat als je samen repeteert, samen zingt, samen aan het decor bouwt. En sommige kinderen stijgen boven zichzelf uit tijdens zo’n proces en dat blijft ze bij. Dus behalve dat je een mooie afsluiting maakt, maak je ook een eindsprint op een hoop andere vlakken.’

Ik had afgelopen jaar bijvoorbeeld een heel timide meisje in de klas. Ze had niet echt een grote rol, maar in aanloop naar de musical liet ze steeds meer groei zien. Ik zag dat en benoemde dat, en haar klasgenoten gingen het ook zien. Ze werd een meer extravert persoon. Ze werd meer gezien en ging daardoor letterlijk meer rechtop lopen. Ze kreeg ook meer lol in de dagelijkse gang van zaken.

Door een rol te spelen kunnen kinderen opeens een andere kant van zichzelf laten zien. Het kan een kind doen transformeren. Het is echt een cadeautje om zoiets mee te maken. Dat is de kracht van het instudeerproces.’

 

Lees hier het blog Waarom spelen we eigenlijk een musical in groep 8?
Bekijk hier meer vlogs met tips van meester Jeroen.

Meester Jeroen, leerkracht van groep 8 op KBS De Marke in Amersfoort, staat al meer dan 27 jaar voor de klas. Het instuderen en opvoeren van de musical is altijd iets waar hij naar uitkijkt. Rep en Roer vroeg hem naar zijn ervaringen.

De kracht van het instudeerproces