M

Schrijf je zelf een musical of koop je hem?

Een ervaring van een muziekdocent

Schrijf je zelf een musical of koop je hem? Sommige scholen zweren bij zelf schrijven, al kost dat veel tijd en energie. Marius Diepenhorst, muziekdocent van OBS Kiezel en Kei uit Bergambacht schreef jarenlang zelf musicals, totdat hij in aanraking kwam met de musicals van Rep en Roer.

Marius stuurde ons een mail met zijn ervaringen.

 

“We vonden de toen populaire schoolmusicals niet uitdagend genoeg voor onze leerlingen.”

“Ruim 20 jaar lang hebben we zelf onze musicals gemaakt. We vonden de toen populaire schoolmusicals niet uitdagend genoeg voor onze leerlingen. Kunst en cultuur, vooral podiumkunsten, vormen een belangrijk programmaonderdeel op onze school. Dus we vonden dat dit ook terug moest komen in onze eigen musicals. En we waren ambitieus! We konden zeker wedijveren met de grote namen uit de musical- en theaterwereld. Dat was in de beginperiode dan ook een weergaloos succes. Kinderen gingen bijna met elkaar op de vuist om een hoofdrol in de musical. Geld en tijd waren er in overvloed om de meest prachtige decorstukken te maken, effecten toe te voegen en dansen in te studeren met professionele dansdocenten. Ikzelf deed natuurlijk de muziek… met koortjes en solisten en alles erop en eraan.

“Moesten we wel zoveel energie in de musical stoppen?”

Maar… eerlijk is eerlijk, ook op onze school voelen we de toegenomen werkdruk, agenda’s worden voller, tijd wordt schaarser en net als op iedere andere school is ook bij ons (mede door de invloed van corona) de aandacht wel wat meer verschoven naar het ontwikkelen van de basisvaardigheden zoals rekenen en lezen. Op school begonnen wij ons daarom af te vragen of we nog wel zoveel van onze eigen tijd en energie in de afscheidsmusical moesten stoppen. Dat zou toch ook anders moeten kunnen?

“Een aantal kinderen stond een uur op het podium, en anderen minder dan een minuut.”

Voor mij was er nog een belangrijke reden om het over een andere boeg te gooien. Ik kreeg er steeds meer moeite mee dat een beperkt aantal kinderen in een hoofdrol een uur op het podium stond te shinen, terwijl er ook kinderen waren met een piepkleine rol. Sommigen waren niet meer dan een minuut te zien. Mijn collega’s en ik hebben een groot onderwijshart, en we willen dat voor ieder kind de musical een onvergetelijk afscheid van de basisschool wordt. Natuurlijk, de oud-leerlingen die ooit een hoofdrol hadden, spreken nog altijd vol vuur over onze prachtige zelfgemaakte musicals, maar ik kom ook best vaak oud-leerlingen tegen die enkel nog weten dat ze bij wijze van spreken de derde boom rechts waren op het podium. Soms zijn ze zelfs nog altijd teleurgesteld dat zij niet die hoofdrol hadden. Dat is gewoon echt niet de bedoeling van zo’n musical, als afscheid van groep 8. 

“Ik dacht: deze musical is eigenlijk veel leuker dan wat wij zelf doen.”

Een paar jaar geleden nam mijn eigen dochter afscheid in groep 8 op een andere school en zij speelden de musical ‘Betoeterd’, van Rep en Roer. Natuurlijk had ik een speciaal gevoel bij die musical omdat mijn dochter erin speelde. Maar ik heb ook met een professioneel oog gekeken. Ik was verrast en dacht: deze musical is eigenlijk veel leuker dan wat wij zelf doen. De musicals van Rep en Roer hebben niet dat brave dat die oudere schoolmusicals uit mijn herinnering hadden. En bij deze musicals staan echt àlle kinderen vaak op het podium. Er zijn wel grotere en kleinere rollen, maar alle kinderen hebben een (glans)rol die bij hen past. De liedjes passen goed op de kinderstemmen, zijn mooi om te horen en passen bij het verhaal. De verhaallijn is goed te volgen, ook als de kinderen niet zo heel goed spelen of als je de musical voor de allereerste keer ziet. En ik begreep van de leerkracht dat het heel behapbaar in tijd was!

“De kinderen zeiden: betekent dat dan dat we allemaal een leuke rol hebben?”

Toen mijn collega meester Kevin en ik vertelden dat we een Rep en Roer musical gingen doen bleef het even stil. Toen zeiden de kinderen : betekent dat dan dat we allemaal een leuke rol hebben? En betekent dat dan dat we niet een half jaar hoeven te oefenen? En toen vonden zij het eigenlijk meteen al leuk.

“Ouders, kinderen en de leerkrachten vonden het geweldig.”

Toen hebben we in een vrij korte tijd de musical ‘Over de kop’ uit de grond gestampt. En de liedjes… die waren echt ZO heerlijk. De kinderen zongen ze graag. Ik had hier en daar nog wel graag een 2e stemmetje gehad (op sommige stukjes zat dat er in), dus dat is eigenlijk mijn enige verzoek voor nieuwe musicals. Maar serieus: ouders vonden het top, kinderen vonden het geweldig, leerkrachten van de school waren blij en wij als leraren vonden het echt heel leuk om aan deze musical te werken. En wat ook echt tof was: de kinderen van school die kwamen kijken vonden het ook erg leuk. Het verhaal was zo duidelijk, dat ook kinderen in de zaal het verhaal van begin tot eind konden volgen (zelfs de kleuters!).

“Dit schooljaar staat er wéér een Rep-en-Roer-musical op het programma.”

Dus, ik ben er enorm blij mee dat ik deze musical heb ontdekt! En voor dit schooljaar staat er wéér een Rep-en-Roer-musical op het programma. Groep 8, meester Kevin en ik hebben gekozen voor Camping de Hooiberg. Dat belooft weer wat!”

 

Muziekdocent Marius schreef altijd zelf musicals, totdat hij in aanraking kwam met de musicals van Rep en Roer.

Vind hier meer blogs met ervaringen van scholen.

Schrijf je zelf een musical of koop je hem?