V

Vergroten van betrokkenheid

Kinderen zijn in principe al heel snel enorm betrokken bij de afscheidsmusical. Al is het alleen al omdat de musical ten koste gaat van schoolvakken waar ze op dat moment toch al niet zoveel zin meer in hebben. 🙂 Hieronder nog wat tips om ervoor te zorgen dan die enthousiaste kinderen vanaf het begin niet alleen betrokken zijn maar vooral ook betrokken blijven.

Rolverdeling. Probeer bij het verdelen van de rollen zoveel mogelijk te kijken naar de kinderen zelf. Wat kunnen ze en wat zouden ze graag willen? Kinderen zullen veel gemotiveerder zijn als ze zelf aan hebben mogen geven wat ze graag willen en daar ook een kans voor hebben gekregen (zie ook de eerdere blog over rolverdeling).

Eigen initiatief belonen. Kinderen hebben vaak hele creatieve ideeën over hun eigen rol. De één vindt het leuk om een bepaald voorwerp voor zijn rol mee te nemen en een ander denkt weer aan een bepaald hoedje wat bij zijn of haar rol past. Als zulke dingen enigszins binnen je musical passen zou ik dit altijd toejuichen. Dit zal de betrokkenheid van zo’n kind alleen maar vergroten.

Durf los te laten! Kinderen kunnen ontzettend veel en vinden het leuk als ze dingen zelf mogen doen. Vaak proberen we alles voor ze te regelen terwijl het eigenlijk veel leuker is als ze dit veel meer zelf doen. “Laat het los, laat het gááán…”

Kleding en attributen. Laat kinderen zichzelf tekenen in hun musicalrol. Hoe vinden zij dat ze eruit moeten komen te zien en waarom. Daarna kan je dan met ze bespreken welk van deze spullen ze zelf hebben of dat iemand in hun omgeving of uit de klas ze hierbij kan helpen. Hoe leuk is het als je klasgenoot dat toffe shirt van jou voor zijn rol kan gebruiken? Bij decorstukken werkt het net zo. Hoe meer je door de kinderen zelf laat regelen hoe beter en leuker!

Als alle spullen compleet zijn dan zorgt iedereen vanaf dat moment zelf dat deze spullen altijd op een vaste plek liggen. Een vast kledingrek met tasjes met daarop de namen van de kinderen kan handig zijn. Als kinderen iets kwijt zijn dan kunnen ze daar zelf naar op zoek. Zij zijn verantwoordelijk en zij moeten er dan ook voor zorgen dat alles compleet is. Dit geldt ook voor de kinderen die bijvoorbeeld het geluid willen doen. Zij zorgen voor de cd (en natuurlijk heb jij een extra kopie voor het geval dat J).

Feedback geven. Als regisseur is het jouw taak om de kinderen complimenten en tips te geven. Het is ook leuk om de kinderen dit bij elkaar te laten doen. Wat doet je klasgenoot ontzettend leuk of goed en waar moet hij nog een klein beetje op letten? Kinderen vinden de mening van hun klasgenoten vaak heel erg belangrijk! Als kinderen elkaar mogen complimenteren dan zal het zelfvertrouwen van veel kinderen groeien en wordt de musical echt iets wat je met de hele klas doet!

Talenten benutten. Om de musical heen moet er van alles geregeld worden. Hier kunnen de kinderen natuurlijk perfect bij helpen. Laat de creatieve kinderen bijvoorbeeld een ontwerp voor het decor maken. Dit zouden ze dan met behulp van een net zo creatieve collega of ouder ook zelf kunnen maken. Kinderen die handig zijn met techniek kunnen het licht en geluid doen en de goede danser(es) kan de andere kinderen helpen bij het aanleren van die lastige danspasjes.

En nog eenmaal omdat ik weet hoe eigenwijs wij leerkrachten vaak zijn:

“Laat het los, laat het gááán…”  (prinses Elsa uit Frozen)

Vergroten van betrokkenheid